Leave Your Message

שסתום בקרת זרימת מים באיכות גבוהה

2022-01-05
מר ווטרמן הוא שומר פארק לאומי לשעבר ומחבר אטלס הפארקים הלאומיים של נשיונל ג'יאוגרפיק. נהר הנואטאק המוצף ממוקם בשער המרוחק של הפארק הלאומי הארקטי בצפון מערב אלסקה, דוחף את הרפסודה שלנו במורד הזרם ונושב ברוח. שביל איילי הצפון מכוסה קורי עכביש על צלע הגבעה, וענני קומולוס נאספים מעל העמק כמו פרי בשל . העמק כל כך רחב שאתה עלול להרגיש מבולבל אם אין לך משקפת וייעוץ תכוף במפה. על מנת להימנע מפגיעה בגדת הנהר, נאלצתי לבהות בנהר הגועש בעיניים חדות ולהניח את המשוט בשתי ידיים. כאשר גשמים קיצוניים הרימו את הנהר מהגדות (ועיכבו את טיסת המטוס הימי שלנו מבטלס, אלסקה במשך שלושה ימים), כל אתר קמפינג פוטנציאלי נשטף בסחף וספוג. 36 שנים חלפו מאז שירתתי בפעם האחרונה כמדריך בנחל נואטק. השנה לא נהניתי מזיכרונות צפים במדינה הכי פרועה שאפשר להעלות על הדעת, אבל הזדעזעתי מאיך ששינויי האקלים שינו מהותית את מה שהכרתי פעם. כל חיי נמשכתי לשממה לצורך התחדשות רוחנית, אז בחרתי בנואטק כסיור השממה האולטימטיבי לחלוק עם בני אליסטר בן ה-15 ומשפחה נוספת. אני גם מנסה לברוח מהטמפרטורות הגבוהות והיער עשן שריפה בקולורדו. אני חושב שזה יהיה פרק מגניב בצפון הרחוק. להפתעתי, הטמפרטורה הייתה קרובה ל-90 מעלות פרנהייט במשך שלושה ימים רצופים. החרקים האלה עבים להפתיע. הגענו לכאן באוגוסט, בתקווה שהכפור שמתחיל בדרך כלל באותו חודש יהרוג את ענן היתושים הידוע לשמצה. אבל שינויי האקלים התארכו הקיץ ועיכבו את הקור, אז אנחנו צריכים רשתות ראש וחומרים דוחי חרקים. אליסטר ואני שוחים שוב ושוב בנהר כדי להתקרר. זו פעילות שמעולם לא שקלתי במהלך עשרות טיולים לצפון הקר. אבל בשש השנים האחרונות, לאלסקה היה מזג האוויר החם ביותר שנרשם. מאז הטיול הראשון שלי לאורך מקורות אלה ב-1982, הטמפרטורה של הקוטב הצפוני עלתה בכמה מעלות פרנהייט. באותה תקופה התלבשנו לקראת החורף בשבוע הראשון של אוגוסט. עם זאת, זמן קצר לאחר מכן, מדענים החלו להזהיר כי הארקטי התחמם פי שניים מהממוצע העולמי. בעשרות השנים שחלפו מאז, חלק זה של אלסקה נפגע מגלי חום יוצאי דופן ומשריפות. כשהסערה פגעה ב-5 באוגוסט, הטמפרטורה ירדה ליותר מ-50 מעלות, וכשנסחפנו מהשער הארקטי ונכנסנו לשמורה הלאומית נואטק, הגשם ירד שוב. השממה החוקית המשותפת בין שני הפארקים משתרעת על למעלה מ-13 מיליון דונמים, מה שהופך אותו לנוף הבלתי מוגבל הגדול ביותר במדינה, המגן על מערכת הנהרות הגדולה ביותר ללא שינוי. אבל בהתחשב בתגובה המדורגת החריגה של שינויי אקלים, נראה שלסטטוס המוגן של האזור אין כל נחמה. אחת מהן היא הפשרת הקדחת, המכסה כמעט רבע מחצי הכדור הצפוני. הסברתי לאליסטייר שההתחממות הגלובלית הוציאה את הפרמאפרוסט מהמקפיא הידוע. מיליוני שנים של תנועת קרום, גרידה של קרחונים ואדמה השקיעה עוררה ודחפה קהילות צמחים עתיקות אל האדמה, והקפיאה אותן במהירות לכפור פרמפר לפני שהכל התפרק.מאז תחילת המהפכה התעשייתית, הפרמפרוסט הכיל יותר פחמן מאשר בני אדם ששוחררו. כעת, זה כאילו מניחים תרד קפוא על השיש במטבח. פרמפרוסט החל להתפרק ולפלוט פחמן ומתאן לאטמוספירה, מה שמוסיף לגזי החממה שייצרו בני אדם וגרמו להתחממות כדור הארץ. במהלך טיולי הטונדרה בשנות ה-80, רגלי נותרו יבשות בעיקר; הפעם, הרטבנו שוב ושוב את המגפיים שלנו והלכנו דרך הטונדרה ספוגה בדמעות של פרמאפרוסט. בהר שמעל אין שלג. השלג בשער הקוטב הצפוני כמעט נעלם במשך כל השנה. על פי מחקר, של ריבוע 34 קילומטרים של שלג לבן שנראה בשנת 1985, נותרו רק 4 קילומטרים רבועים עד שנת 2017. ב-Noatak, כשהאבנים נפלו והחול נשפך לנהר, נאלצנו להסיע את הרפסודות שלנו סביב הגדה המופשרת. מסנני מי השתייה שלנו חוזרים שוב ושוב סתומים במשקעים נשפכים. מחקר שנערך לאחרונה על נהרות ונחלים קטנים יותר באזור מצא שהמסת הקפרפרת מקררת את המים, מה שלדברי ביולוגים עלול לפגוע ברבייה של הסלמון. הדבר גרם לדאגות ארוכות טווח לקהילות מרוחקות במורד הזרם המסתמכות על סלמון למחייתן. כאשר טסנו פנימה, ראינו גם שלולית בשם תרמוקרסט ממהרת לתוך הטונדרה המוריקת. הם נגרמים מהמסת קרח על פני השטח על הקרח הנמס. האגמים הוצפו גם מהאגן, מכיוון שקירות הטונדרה שמסביב נמסו כמו חמאה. ככל שהאקלים נעשה מתאים יותר עבורם, שיחים עציים נעו צפונה גם בטונדרה ובאזורי דשא נמוכים. השיחים בתורם מעבירים יותר חום שמש דרך השלג והאדמה אל הקרח. בשנת 1982, מצאתי קן שנכבש על ידי משפחת זאבים על הגדה הגבוהה של נואטק, מוקף בעצי ליבנה ננסיים בגובה הברכיים ועשב. כיום, רוב גדות הנהר מכוסות בעצי ערבה בגובה ראש. מכיוון שצמחים מספקים את רוב אספקת האנרגיה ובית הגידול לבעלי חיים בר, "הירוקה הארקטית" הזו משנה את המערכת האקולוגית כולה. שיחים עצים אלה נמשכים, איילים, בונים וארנבות שלג נעים כעת צפונה וגורמים לשינויים נוספים. השיחים גם מפחיתים את החזזיות. cover, שהוא מזון חיוני ליותר מ-250,000 איילי הצפון שחוצים את האזור, שחלקם נוסעים 2,700 קילומטרים מאזור ההמלטה וממנו. למרות שראינו את כל השינויים, אנחנו עדיין שיכורים בשממה כל כך נידחת ולא מטיילת, שבמהלך הטיול בן 90 המי"ל, ששת הימים מאגם פינגו לאגם קוואקולק, ראינו רק אדם אחר. תפסנו פורל בנהר, ו אחר כך שתינו אותו לארוחת ערב תוך כדי התחמקות מהשמש הקופחת מתחת לרפסודה הנתמכת. אכלנו אוכמניות בר. לאחר בילינו שעה ברוח המניעה תולעים על צלע הגבעה, צפינו בדוב גריזלי ובגוריו, לא מודעים לקיומנו, משתובבים בטונדרה. כל זה בגלל שאיילי הצפון רוועים את הגורים שלהם מחצר המלטה בקיץ כמו שהם היו במשך אלפי שנים. לא ראינו הרבה אנשים, אבל ידענו שהם שם, איפשהו, ג'וגינג בקבוצות, כמה סנטימטרים זה מזה, אבל אף פעם לא דוחפים זה את זה, בשרירי הירך שלהם הם קסטנטות אמיתיות. הצליל, פרסותיהם נקשו על האבן. היצורים השחורים האלה נסחפים בשביליהם העתיקים, כמו עשן, עוברים דרך אחת מהשממות הגדולות האחרונות שלנו. פארקים אלו הם אוצרות חשובים של הדמוקרטיה שלנו ונחשבים כאנדרטה לדורות הבאים על ידי הקונגרס והנשיאים הקודמים. כעת הם מראים את עתיד שינוי האקלים, שפגע בקוטב הצפוני באופן שטרם נראה כמותו בעולם הממוזג. לילה אחד שלא הצלחתי להירדם חמקתי מהבן שלי שנמנם, ויצאתי מהאוהל שלנו, אל האור הרך והסוריאליסטי של שקיעת חצות, הקשת בענן התעקלה כמו גשר נתון אל מעל הנהר. בעידן כזה , אני יכול לחשוב רק על שני הבנים שלי, ואיך הם וכל צאצאינו יתמודדו עם חוסר הוודאות של התחממות יתר של כדור הארץ. ג'ון ווטרמן הוא שומר פארק לאומי לשעבר ומחבר אטלס הפארק הלאומי של נשיונל ג'יאוגרפיק. הטיימס מחויב לפרסם מכתבים שונים לעורך. אנחנו רוצים לשמוע את דעתך על זה או על כל אחד מהמאמרים שלנו. הנה כמה טיפים. זה האימייל שלנו: letters@nytimes.com.